למה להמיר סלילים מגנטיים מסוג אודיו לפורמט דיגיטל?

כותב: איתי אבוהב

למה להעביר סלילים לדיסק או DVD? כיצד לשמר את סלילי האודיו הישנים? איך מתקנים סליל מגנטי קרוע או פגום? באיזה מהירות יש לנגן את הסלילים האנלוגיים? שאלות קשות... אבל דבר אחד בטוח. אחזקת סלילים מגנטיים בטווח הארוך הנה רחוקה מלהיות בטוחה עוד ואורך חיי סרטי ההקלטה מוגבל בזמן והזמן אוזל. הקלטות חשובות ביותר נמצאות כיום בסכנת כליון במידה ולא ישומרו בצורה על מדיה דיגיטלית. קיימת היום מגמה עולמית להמרת החומרים על גבי סלילים מגנטיים למדיה דיגיטאלית.

תהליך ההמרה של סלילי אודיו מגנטיים

במאמר זה אנסה לשפוך קצת אור על תהליך ההמרה של סלילי אודיו מגנטיים לפורמט דיגיטאלי ולהסביר את הגורמים המשפיעים על התהליך. מהם סוגי הסלילים המגנטיים הקיימים? מדובר בפורמטים מסוג אודיו 1/4", סרט מגנטי 1", סרטי הקלטה 2", קלטות ADAT, סלילי אודיו 1/2" וקלטות DAT. לעיתים אתם תתקלו במושג (Reel To Reel) - כלומר העברה מגלגל לגלגל (ראו תמונות). מה פירוש המידות ומספרים שנתתי? אלו הם רוחבי הסרט למשל ה -¼ אינץ',אותם תמצאו בטייפ הסלילים הביתי. תהליך המרת סלילי אודיו הנו מורכב ומצריך ידע מינימאלי, כלומר חיבור מכונת הנגינה (טייפ הסלילים) אל המחשב אינו יביא לתוצאה הרצויה.  התהליך מורכב משני שלבים עיקריים: נגינת הסרט על ציוד ראוי וביצוע תהליך ההמרה מפורמט אנלוגי לפורמט  דיגיטלי בעזרת תוכנת מחשב.

טיפול בסליל המגנטי

תהליך הנגינה מתחיל בטיפול בסליל המגנטי עצמו. הבעיות שעומדות בפני הדיגיטטור (טכנאי ההמרה) הן פירוק האמלוסייה הכימית על פני הסרט  - כתוצאה מכך הסרט או מתפורר בעת הנגינה או  נדבק על פני ראשי הנגינה. כמו כן קיימת בעיית חריקת הסרט הידועה בה הסרט חורק על ראש הנגינה והחריקה נכנסת אל ההקלטה. בעיות אלו מוכרות ופותחו להן דרכי טיפול מתאימים – טיפול כימי או טיפול מכני.

הסליל המגנטי מתיישן

נושא המהירות הוא פרמטר הקובע אם המוזיקה תישמע כמו במקור או מעוותת (כמו ששומעים סאונד בהילוך איטי או מהיר). אלו סוגי המהירויות הקיימות: אחד- ושבע שמיניות (1 ו - 7/8), שלוש- ושלושה רבעים (3 ו- 3/4), שבע-וחצי, חמש עשרה ושלושים. בתהליך הנגינה יש להתאים את הציוד לסוג הסליל האודיו ולכוונן את המהירות הנכונה. על כן יש לתחזק את מכונות הנגינה או הטייפים. שלא יהיו לכם אשליות. כמו שהסליל המגנטי מתיישן כך גם המכונות. לתחזק כזו מכונה זאת אומנות מעבר למקצוע. אם אתם חושבים שחברות מייצרות  חלקי חילוף למכונות כגון FOSTEX או SONY תחשבו שוב. רק לאחרונה רכשתי מחברת STUDER  בשוויץ את שני ראשי הנגינה  (PLAYBACK) אחרונים שהיו להם במלאי למכונה מסוג A-80. מאז העולם נסמך על מלאים אחרים. חברת STUDER הפסיקה לייצר...

שלב ההמרה הדיגיטאלית

שלב  ההמרה כולל תכנות מערכות ההמרה הדיגיטליות על מנת שההמרה תבוצע בצורה  אופטימלית. מהי המרה אופטימאלית? המרה  נועדה לגשר על הפער בין אנלוגי לדיגיטל. אין זה פשוט כלל וכלל ונדרש ידע בסאונד ותכנות קול על מנת לקבוע בעזרת תוכנות מיוחדות  את הפרמטרים הנכונים. כך תקבע איכות השמע של המוזיקה או האינפורמציה על גבי המדיה הדיגיטלית. פה נכנס גם אלמנט השיפור עליו נרחיב מייד. את התוצאה ניתן לשמר על CD או על קבצי דיגיטל WAV או  MP3. לאחר תהליך ההמרה ושמירה על גבי מדיה דיגיטלית ניתן לבצע עריכה או שיפור הסאונד. ניתן ומומלץ לשפר את איכות ההקלטה. יכול להיות שהתיישנות הסרט גרעה מאיכות ההקלטה ויכול להיות שאיכות ההקלטה מראש לא הייתה טובה. דוגמא טובה לשיפור האינפורמציה על גבי הסליל המגנטי היא הפחתת רעש ההיס (HISS) הנלווה לסלילים אנלוגיים.  ניתן גם לחתוך את המוזיקה לקטעים וליצור טראקים (TRACKS) כלומר עריכות סאונד וחלוקה לטראקים/לשירים.

בקרו אותנו לפרטים נוספים

צרו עימנו קשר עכשיו לקבלת ייעוץ בהמרת סלילי אודיו מגנטיים

 

 

המרת סליל מגנטי

המרת תקליט לדיסק

המרת סליל מגנטי